Die Köche und die Sterne
Dokumentarfilm, 90 Min.
Produktion: HMR Produktion in Zusammenarbeit mit Arte/WDR/NDR, gefördert durch die Filmstiftung NRW
Buch/Regie: | Lutz Hachmeister | ||
Regieassistenz: | Christian Wagener | ||
Kamera: | Hajo Schomerus, Dirk Wojcik | ||
Redaktion: | Uwe Herpich (WDR), Olaf Grunert (arte), Christiane Hinz (WDR), Barbara Denz (NDR) | ||
Schnitt: | Mechthild Barth, Christian Wagener | ||
Ton: | Stavros Charitidis, Laura Schnurre | ||
Mischung: | Frank Maraite, Rheingold Studios | ||
Sprecher: | Frank Arnold, Anke Reitzenstein, Patrick Winczewski, Dietmar Wunder |
Erstausstrahlung: 26. September 2010 (arte)
Wiederholungen: 30. September 2010 (arte), 15. Oktober 2010 (arte), 10. April 2012 (Das Erste), 20. Februar 2014 (WDR)
Quad Cinema in New York, NY (ab 13. Juli 2012)
Laemmle Music Hall in Los Angeles, CA (ab 3. August 2012)
Florida Film Festival, 13. - 22. April 2012
Inhalt
Die Köche und die Sterne verbindet in 90 Minuten zwei voneinander abhängige und aufeinander prallende Welten: Die Haute Cuisine mit ihren paramilitärisch organisierten Küchen und die Bibel der Gastronomie, den Guide Michelin. Dabei geht es darum, die psychologische und ökonomische Wirkung des Sternekults aufzudecken – eine Aufwertung bedeutet spürbaren Gewinnzuwachs, jede Abwertung hohe Einbußen und oft existenzielle Notlagen. Bekanntestes Opfer der Macht der großen Restaurantführer war 2003 der französische Starkoch Bernard Loiseau. Er fürchtete den Verlust eines Sterns und erschoss sich mit einem Jagdgewehr. Der Fall fand ein weltweites Presseecho.
Der Film konfrontiert verschiedene Kochtypen und –konzepte mit dem durch die Figur des Direktors des Guide Michelin, Jean-Luc Naret, verkörperten Sterne-System. Die Köche und die Sterne macht sich somit auf die Suche nach den Widersprüchen, den Abhängigkeitsverhältnissen, den Konsequenzen aber auch nach der Legitimierung und dem Sinn der Michelin-Sterne.
Pressestimmen
Three Stars tries to go beyond the glitter and the celebrity factor that seems to dominate much of the media discourse around chefs. Though interviews and footage of famous chefs occupy most of the screen time in Hachmeister's film, his main focus is the industry itself, in its business aspects and its complicated relationship with critics. (...) Although Three Stars features many gorgeous shots of fantastic dishes, luscious produce and intriguing hand, Lutz Hachmeister does not embrace the use of food-porn aesthetics for the food porn's sake. The guidebook system and the chefs that gain or are damaged by it, rather than the plates they prepare, remain the central elements of Hachmeister's curious gaze. This approach makes the documentary very informative, especially for those who are curious about the glitzy world of exclusive restaurants, but are not too familiar with their inner workings.
The Huffington Post (16.11.2012)
The world's most powerful restaurant guide proves as good an excuse as any to spend time with haute-cuisine superstars in Lutz Hachmeister's Three Stars. (...) The film returns from time to time to the office of Jean-Luc Naret, the too-tan Director of the Michelin Guide, allowing him to testify about the guide's high ethical standards and overall fine-dining trends. But it happily spends much more time with chefs in their kitchens and the places they find inspiration and ingredients - we see specialists harvesting watercress, watch as the mad scientists of Spain's Arzak freeze-dry ingredients into their powdery essence, pick through the freshest fish at Tokyo's Tsukiji market.
The Hollywood Reporter (21.09.2012)
Hachmeisters' "Three Sars" is a treat, largely because it eschews the standard arc of documentaries. (...) While the world of haute cuisine (like fashion or film or music) sometimes tend to get drowned out by bigger, emptier names or those with more flash than talent, "Three Stars" is a gentle reminder of people who are truly interested, fascinated and forever challenged by food, and strive to innovate and reorient our relationship with it.
Indiewire (19.09.2012)
Hachmeister ist kein Gastrokritiker, er ist Filmemacher und Autor, hat ein Medieninstitut, vor mehr als 20 Jahren war er auch mal Redakteur beim Tagesspiegel" (...)
Der Tagesspiegel (19.09. 2010)